De SEO community lijkt het mantra van VVD kamerlid Daniel Koerhuis; “bouwen, bouwen, bouwen” te hebben omarmt, waarbij het woord bouwen is vervangen door content. “Content content, content”.
Content, content, content
Wanneer je conversies wilt scoren met je website dan wordt je marketeer of bedrijfseigenaar veelal aangespoord om meer content te produceren. “Want goede content levert conversies op” hoor je de adviseurs al roepen.
Nu is het hebben van content inderdaad een hele belangrijke pijler wanneer je goed wilt scoren in de zoekmachines. De vraag is alleen wat verstaan we onder scoren in zoekmachines?
Feit is dat zonder relevante en kwalitatieve content op je website je in geen velden of wegen terug te vinden bent in de zoekresultaten. Dat heeft alles te maken met relevantie.
Is mijn content relevant?
Dat werkt namelijk zo. Hoe relevanter jouw content is voor zoekers, en daarmee potentiële klanten, des te groter de kans dat Google jouw website beloont door deze op pagina 1 te plaatsen voor relevante zoektermen. Zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken om bedrijven en hun diensten en producten te vinden. In het zicht van potentiële klanten.
Google wil tenslotte dat jij als zoeker een bevredigende zoektocht ervaart via hun zoekmachine en daarmee een volgende keer terugkomt bij Google. Dus scant Google frequent alle beschikbare webpagina’s af op zoek naar de meest relevante pagina voor de gebruikte zoekterm.
Autoriteit van je website
Daarbij speelt ook mee of de website enige autoriteit heeft opgebouwd. Hoe meer relevante kwalitatieve content je website heeft, des te meer autoriteit de pagina’s op jouw website krijgen. Vaak is deze autoriteit deels gebaseerd op een mix van kwaliteit en kwantiteit van linken die naar een betreffende webpagina verwijst (linkt).
Voor het gemak laten we de technische aspect van een website nu even buiten beschouwing. Want alleen een website die zoekmachines goed kunnen interpreteren maken kans op hoge posities in Google.
Laat Bureau Vindbaar jou helpen meer conversies uit zoekmachines te realiseren
Conversies halen uit content
Maar levert al die verse relevante content waar jij of je seo bureau op gezwoegd hebben ook daadwerkelijk conversies op?
99% van alle geproduceerde content die gemaakt is voor SEO doeleinden heeft namelijk NUL impact op je business. Althans als je het langs de meetlat van conversies legt.
De content rankt goed in Google en zorgt voor veel organische verkeer, maar leidt steevast niet tot conversies. Huh?
Ik spreek dagelijks bedrijven die in deze zich in een situatie bevinden nadat ze door hun SEO-bureau overtuigd zijn om meer te investeren in content.
Een heleboel verkeer, maar geen klanten. yah!
Het goede nieuws is, is dat dit vrij eenvoudig is op te lossen.
Er zijn namelijk een aantal manieren waarop je je content marketing inspanningen kunt optimaliseren zodat deze meer conversies gaan genereren.
Daarom vier tips om jouw content meer conversies te laten genereren (en niet alleen organisch verkeer)...
1. Verander je doelen / mindset als het gaat om content
Je wilt dit waarschijnlijk niet horen, maar het echte doel van contentmarketing zou niet conversies moeten zijn.
Als je al je eieren in het content mandje legt met de gedachte dat je daarmee de verkopen drastisch gaat verhogen, dan investeer je mijns inziens in het verkeerde marketingkanaal.
De echte impact die content maakt ligt veel meer bij het stimuleren van (online) conversaties, betrokkenheid bij je merk vergroten en het aanboren van een nieuw publiek.
Als je direct op zoek bent naar meer leads, huur dan een goede sales rep in.
2. Verander de intentie van je content
Veel content is te abstract en gericht op de "top funnel" onderwerpen binnen een vertical. En top funnel content spreekt dat deel van de doelgroep aan die (nog) geen echte relatie heeft opgebouwd met het aanbod van je bedrijf.
Daarom; als je onderwerpen bedenkt, begin dan altijd onderaan de funnel. Wat probeer je te verkopen en welke onderwerpen liggen het dichtst bij hetgeen je aanbiedt.
Bewaar de top funnel fluff voor als je je bottom en middle of the funnel onderwerpen hebt uitgeput.
3. Conversie optimalisatie voor je blog
Zorg ervoor dat je content duidelijke, consistente call to actions (CTA) heeft. Probeer de CTA's in je blog consistent te houden, 1 CTA voor een MICRO-conversie (ebook, webinar, newsletter, etc.) en 1 CTA voor een MACRO-conversie (consultatie, voorstel, etc.).
Wanneer je te veel verschillende CTA's of inconsistente CTA's gebruikt, zullen de resultaten eronder lijden.
Dit is de snelste en makkelijkste manier om meer conversies uit je content te halen...nou ja, indirecte conversies.
Wanneer iemand op je website komt via blog content, is de intentie achter zijn bezoek meestal van een hoger niveau (aka niet klaar om nu te kopen).
Maar als jouw content relevant is voor jouw aanbod, weet je dat ze waarschijnlijk een match zijn, maar gewoon nog niet klaar zijn.
Het gebruik van remarketing advertenties om bezoekers van je blog te volgen op sociale media is een geweldige manier om hen specifieke aanbiedingen te doen die conversies stimuleren tegen lagere kosten.