Volg dit stappenplan voor een succesvolle B2B SEO strategie

Roadmap voor B2B SEO succes

SEO Strategie

SEO is anders voor op groei gefocuste B2B bedrijven dan elk ander soort bedrijf. Of je nu hyper groei nastreeft, in een nieuwe markt wilt begeven, of juist een meer voorspelbare omzet wilt ontwikkelen. Je zult een waterproof /bepaalde aanpak nodig hebben die ervoor zorgt dat je B2B offering de juiste doelgroep raakt en verbindt.

Wanneer je een B2B bedrijf bent werk je waarschijnlijk met :

  • named accounts en kleinere beschikbare markt (smaller total addressable market)
  • meerdere decision makers en dmu
  • langere sales cycles met multiple touches
  • ver ontwikkelde oplossingen en goed opgeleide inkopers./klanten
  • een marketing bureau die goed weet hoe een Marketing Qualified Lead (MQL) , sales qualified lead (SQL) of named account aan te trekken en deze te laten converteren en daarmee een significante bijdrage levert aan de omzetgroei.

Wij zien veel B2B bedrijven zoeken naar de juiste aanpak om door middel van SEO een continue stroom leads te verzamelen. Dit komt mede door de vaak gecompliceerde markt waarin een b2B bedrijf zich bevindt. Graag zet Bureau Vindbaar uiteen hoe wij onze B2B klanten helpen van SEO een succesvol en winstgevend marketingkanaal te maken.

Stap 1. Data collection

Data moet schoon en exact zijn om waardevol te kunnen zijn wanneer er bepaalde besluiten gedurende het traject gemaakt moeten worden.

Tracking. Zorg dat scripts goed zijn uitgelijnd zodat ze ten allen tijde data verzamelen. Maar zorg er tegelijkertijd voor dat de hoeveelheid scripts op je website minimaal is. Beter is om alles goed te meten door middel van een programma als Google Tag Manager.

Filters. Om bijvoorbeeld website sessions die niet relevant zijn uit de data te halen, maak je gebruik van Filters. De drie belangrijkste filters hier zijn, blocking van IP adressen. domain filters en hostname filters. 

Goals. tegelijkertijd is het van belang dat de doelen gesteld zijn. Veelal wordt het inzetten van doelen en daaraan een waarde hangen vergeten of gewoonweg niet gedaan. En laat daarbij alsjeblieft de bounce rate en time spend on site buiten beschouwing. Dit zijn prima statistieken om de algehele gezondheid van je website tov het aangetrokken website bezoekt te polsen maar zijn niet waardevol om strategische veranderingen in te zetten. Bij B2B hebben we te maken met twee soorten conversies. Macro en micro conversies. Micro conversies kan zoiets zijn als het downloaden van een white paper of je aanmelden voor de nieuwsbrief. macro conversies richten zich op grotere, lead gebaseerde doelen zoals invullen van een formulier of een demo aanvraag. Zorg dat je conversie punten realiseert. ondanks dat de sales cycle veel langer is dan B2C.

Stap 2. Technical SEO

De volgende stap is te kijken naar de technische status van de website en elk aspect dat mogelijk zorgt voor crawling en indexatie problemen of de kwaliteit van het verkeer dat naar de website komt. bekende crawler issues zoals 404, duplicate content, website speed performance. 404 errors zeggen zorgen voor een negatieve crawl ervaring van zoekmachines en zijn vanuit user experience geen goede hint. Duplicate content kan ervoor zorgen dat de verkeerde verlies/pagina rankt of wel de gênante uitstraling dat een blogpost tweemaal op de website staat. Groot of klein, unieke content op de website is cruciaal. Site speed en Core Web Vitals zijn essentieel voor crawlers en user experience. Elke milliseconden dat je webpagina langer laad vergroot de kans dat een potentiële klant de website vroegtijdig verlaat. Maak een plan met je web developer hoe de hoeveelheid scripts te vermeerderen, de size van je afbeeldingen manageable te houden en in zn algemeenheid een website met schoon code te hebben draaien.

Wanneer eenmaal de (potentiële) crawler issues zijn verholpen kun je gaan werken aan het verbeteren van de title tags, meta descriptions. headings etc. Zorg ervoor dat Title tags zijn geschreven voor de bezoeker en niet voor de zoekmachines. Een title tag gaat je niet van pagina 4 naar pagina 1 brengen. maar kan het verschil maken in de zoekresultaten tov een een concurrent.

Stap 3. Keyword research

Nu de site tiptop in orde is is het tijd voor zoekwoorden onderzoek.  Bij SEO voor B2B is het van belang te onthouden dat de buyer journey vele malen langer is dan bij B2C. De aankopen zijn groter, er zijn meer stakeholder bij betrokken. Dus wanneer je onderzoek doet dien je rekening te houden met zoektermen die in het hele journey belangrijk zijn. Van top of the funnel tot onderaan de funnel.

Stel je voor dat je bedrijf software verkoopt dat klanten helpt hun taken beter te managen. het zou dan onverstandig zijn om enkele te optimaliseren voor zoektermen die aan de onderkant van de funnel zitten; task management software of business organization tool. In plaats daarvan, bedenk hoe hoe jouw doelgroep zoekt als je voor het eerst op zoek gaan naar een antwoord voor hun probleem. Wat is de beste manier om mijn team goed georganiseerd te krijgen of “tips hoe met deadlines om te gaan”.

Over hoe je goed en volledig zoekwoorden onderzoek kan doen, lees je in dit artikel.

Stap 4. Create Content

Nu de zoektermen duidelijk zijn, moet er onderzocht worden in hoeverre de huidige content past binnen de bepaalde zoektermen. Moet er nieuw content geschreven worden of kan er op de huidige content uitgebouwd worden. Of het meest waarschijnlijke , een combinatie van deze twee. Wanneer je content creëert houdt dan de gouden regel in acht: schrijf voor je publiek en niet voor zoekmachines. de beste content is datgene wat websitebezoekers daadwerkelijk nuttig vinden en antwoord geeft op hun vragen. Verder moet de content makkelijke te lezen zijn, visueel aantrekkelijk zijn  en dien je te verwijzen naar relevante content elders op de site.

Dus niet noodzakelijkerwijs ellenlange lappen tekst maar die content die de boodschap effectief overbrengt aan potentiële klanten. En analyseer goed welke resultaten zoekmachines geven voor de zoektermen waarvan je hebt besloten dat ze voor jouw business relevant zijn. Welke pagina’s ranken momenteel hoog voor jouw relevante zoektermen. Welke vragen beantwoorden deze pagina’s, welke intentie heeft de webpagina? Het doen van deze analyse maakt dat je betere content gaat publiceren.

Nu is het van belang om de website bezoekt met verschillende soorten content te bedienen. Afhankelijk van waar deze in de funnel zich bevindt. Dus voor hoog in de funnel kun je denken aan content die betrekking heeft op strategieën die hoe deadlines te realiseren. Of juist de content die gedetailleerd vertelt hoe de software toegevoegde waarde levert aan teams die werken met de software om hun deadlines beter te managen. Door deze werkwijze content te creëren wordt je door potentiële klanten gezien als een belangrijke partij in hun beslissingsproces, of ze nu aan het begin staan van hun oriëntatieproces of wel klaar zijn om over te gaan tot aanschaf.

Stap 5. Conversie Optimalisatie

De laatste stap is die van conversie-optimalisatie. Nu de zoektermen duidelijk zijn, er content is herzien of nieuw gecreëerd is het wachten op de binnenkomende conversies. Of toch niet? Waarschijnlijk moet er dan hard gewerkt gaan worden aan conversie optimalisatie. Dit kan het verbeteren van de conversie op de resultatenpagina van zoekmachines, informatie zoeken conversies, of lead conversies. Zoals eerder benoemd komt de zoekmachine optimalisatie door Title tags en descriptions verder te optimaliseren. Deze zien je potentiële websitebezoekers als eerst wanneer ze de resultatenpagina van een zoekmachine scannen. Zorg dat de Title Tag en meta description goed geschreven zijn, en de zoeker stimuleren om op jouw web resultaat te klikken. Je kunt hier goed mee testen wat wel en wat niet werkt in het aantrekken van bezoekers. Informatie zoekt optimalisatie is voor diegene die aan het begin staan van hun oriëntatieproces. Hoogst waarschijnlijk verzamelen ze op dit moment informatie uit tal van bronnen. Een white paper, een case study, een video of zich abonneren op een bepaalde nieuwsbrief.

Lead focus optimalisatie gaat er om de bezoeker aan te zetten tot het maken van de door jou bepaalde conversie. Dit kan een product demo zijn of het invullen van een formulier. Eigenlijk elke actie voorafgaand aan de daadwerkelijke aankoop. het maximaliseren van deze conversies is wat het meest gaat helpen in het genereren van zoveel als mogelijk omzet. Bij conversie optimalisatie ben je niet aan het schatten maar gebruik je data en filters om zo goed als mogelijk een conversie te realiseren. Je kunt bijvoorbeeld ook met A/B testing en door te werken met heatmaps (hotjar) goed inzichtelijk krijgen wat wel of minder goed bijdraagt aan de succes van SEO.

Tijd voor een goed gesprek

Wil je weten hoe Bureau Vindbaar jou kan helpen met het uitdenken van een SEO strategie die omzet gefocust is?

Deel dit artikel!

Contactformulier

Voer a.u.b. uw naam in
Voer alstublieft een geldig telefoonnummer in.
Vul alstublieft een bericht in.

We waarderen uw privacy en willen dat u weet dat we de informatie die u hierboven verstrekt kort opslaan om uw verzoek om contact te beantwoorden, waarna het uit onze systemen wordt verwijderd. Als u zich zorgen maakt, lees dan onze volledige privacyverklaring.

Je moet de voorwaarden accepteren.