Local SEO tips om op te vallen met je bedrijf

In dit artikel belichten we vier tips om de lokale zoekresultaten van je bedrijf te verbeteren. Zoekmachine optimalisatie voor lokale bedrijven, Local SEO, blijft zich in sneltreinvaart ontwikkelen. De vindbaarheid van de bedrijfslocatie is belangrijk om lokale klanten aan je te binden.
1. Creëer en claim je Google bedrijfsprofiel

We beginnen met de meest simpele tip. Namelijk het creëren en claimen van een Google bedrijfspagina. Al zal in veel gevallen een bedrijfsvermelding aanwezig zijn op Google Maps en Google Zoeken.
Google heeft tenslotte toegang tot allerlei bedrijfsdata gegevens en heeft, om Google Maps zo compleet en volledig mogelijk te maken, in de afgelopen jaren heel veel locatiegegevens van bedrijven toegevoegd waarmee Google Maps ook daadwerkelijk van waarde is voor de gebruikers. Veel bedrijven vergeten dat dit bedrijfsprofiel door hen als eigenaar is te claimen zodat ze er ook toegang tot hebben om bijvoorbeeld te reageren op reviews, of om de bedrijfsgegevens aan te passen mocht dit noodzakelijk zijn.
In het geval dat jouw bedrijfsgegevens niet op Google Maps staan, kun je via het Google Bedrijfsprofiel platform een bedrijfsprofiel creëren. Hier vind je de instructies om je bedrijfsprofiel te maken. Dit bedrijfsprofiel op Google zorgt er onder andere voor dat je bedrijfsgegevens tevoorschijn komen wanneer zoekers naar jouw bedrijf op zoek zijn. Wanneer zij naar jouw vestiging willen navigeren, je willen opbellen, de website gaan bezoeken, of misschien om jouw bedrijf beter te leren kennen door klanten recensies over je bedrijf te lezen. Het creëren van je bedrijfsprofiel op Google is gratis en daarmee een toegankelijke marketing mogelijkheid voor zowel kleine als grote bedrijven.
2. Optimaliseer je Google bedrijfsprofiel
Heb je eenmaal het bedrijfsprofiel gecreëerd of geclaimd en ben je als eigenaar geverifieerd dan kun je jouw bedrijfsgegevens op Google gaan optimaliseren. Om je bedrijfsprofiel ook echt voor je te laten gaan werken zul je minimaal de volgende zaken op je bedrijfsprofiel moeten plaatsen:
- Een uitgebreide en correcte beschrijving van je bedrijf.
- De juiste selectie van bedrijfscategorieën.
- Uploaden van foto’s van je bedrijf en verrichte werkzaamheden.
- Een lokaal telefoonnummer waarop je tijdens openingstijden bereikbaar bent.
- De correcte locatiegegevens van je bedrijf en zorgen dat deze zijn identiek aan je locatiegegevens die op je website en in lokale directories staan.
- Openingstijden (indien relevant).
- Verkrijgen van reviews op je profiel (hierover later meer).
Geen tijd om zelf de bedrijfsvermelding op Google te optimaliseren?
3. Consistentie is cruciaal
De derde tip betreft de NAW gegevens van je bedrijf die op elke pagina van je website terugkomen. Google rankt bedrijven lager waarvan de informatie inconsistent of moeilijk te verifiëren is. En beloont lokale bedrijven met duidelijke, beknopte en makkelijke toegankelijke informatie. Bekijk daarom jouw webpagina’s en controleer of op alle pagina’s je bedrijfsgegevens worden vermeld.
Het is aan te bevelen om Schema.org Markup toe te voegen aan je webpagina’s. Je markeert expliciet je bedrijfsgegevens voor Google zodat deze jouw bedrijfsgegevens begrijpt en daarmee vergroot je de kans dat je bedrijfsgegeven op de resultatenpagina van Google getoond worden wanneer een zoeker op zoek is naar jouw bedrijf.
Gebruik onderstaand script en plaats dit in de head van je webpagina. Overal waar CAPITALEN staan, vul je de betreffende bedrijfsgegevens in. Voordat je het script op je website plaatst, controleer je met de Rich Results Test of the code correct is.
Vind je dit teveel gedoe of wil je dit door een professional in een keer goed geïnstalleerd hebben? Bureau Vindbaar is een expert op het gebied van schema markup voor lokale bedrijven. Onze klanten ondervinden dagelijks profijt van de geavanceerde schema markup die wij voor hen doen.
4. Vergroot het vertrouwen van klanten met klantrecensies

Uit onderzoek blijkt dat 87% van de consumenten reviews lezen over een bedrijf voordat ze dit bedrijf bezoeken of er contact mee opnemen. Terwijl klanten eerder geneigd zijn om een negatieve review achter te laten dan een positieve. Je zult dus actief op zoek moeten naar positieve reviews over je bedrijf. Bovendien hebben reviews een directe correlatie met de rankings van je bedrijf in de lokale zoekresultaten. Het is dus essentieel om tijd en moeite te steken in het verzamelen van positieve reviews.
Dit kun je heel gemakkelijk doen door bijvoorbeeld een pagina op je website in te richten, speciaal voor reviews. Via www.voorbeelddomein.com/reviews kun je bezoekers duidelijke instructies geven waar en hoe zij het beste een review kunnen achterlaten. Je zult je verbazen hoe effectief zo’n methode is om in contact te komen met klanten. Helemaal voor mensen die wat minder digitaal zijn onderlegd.
Daarbij kun je dan ook bezoekers naar je social media kanalen leiden om daar een recensie achter te laten. Facebook is bij uitstek een goede plek om een review te ontvangen. Ook omdat het bedrijfsprofiel op Google de mogelijkheid heeft om externe reviews te tonen. Twee vliegen in één klap.